Segon Diumenge d’Advent - C
10 de desembre de 2006
El Terme (Torrelles de Foix), Santuari de la Mare
de Déu de la Font Santa (Sant Pere, Subirats)
S’alçaran les
fondalades i s’abaixaran les muntanyes i el turons
El protagonista de
l’evangeli d’avui és Joan Baptista. Junt amb Maria i el profeta Isaïes, són els
protagonistes de l’Advent. “Una veu crida en el desert:
obriu una ruta al Senyor, aplaneu-li el camí. S’alçaran les fondalades
i s’abaixaran les muntanyes i el turons, i la serralada es tornarà una plana”. És una crida a la
conversió: siguem humils, aprenguem del Crist, que essent Déu per nosaltres es
va fer home, en pobresa i en humilitat. Essent immensament ric per nosaltres es
va fer pobre i humil, per enriquir-nos amb la seva pobresa i amb la seva
humilitat.
“Senyor, heu volgut donar-nos un model de humilitat”, diem en començar
al litúrgia de la Setmana Santa. Rebaixar les muntanyes, els turons i les
serralades, vol dir vèncer la nostra supèrbia i fer-nos més humils. Alçar les fondalades pot voler dir vèncer les nostres depressions,
les nostres tristeses amb la nostra confiança renovada en l’amor del Crist, en
l’Amor infinit de Déu envers nosaltres manifestat en Jesús.
Joan és la veu, i Crist és la Paraula
Joan és la veu, i
Crist és la Paraula, diu Sant Agustí. La veu es transitòria però la Paraula
roman. La veu se l’emporta el vent, però resta la Paraula en el cor. “Cal que
ell creixi, i que jo disminueixi”, diu Sant Joan Baptista. Hem de predicar el
Crist, no ens hem de predicar a nosaltres mateixos. Sols el Crist pot omplir
les fondalades del cor de l’home amb el seu amor
immens. Sols el Crist és aquell “abisme” insondable d’Amor que pot satisfer els
anhels més profunds del cor de l’home.
No tinguem por de parlar del Crist
No tinguem por de
parlar del Crist, de parlar de Déu a aquells que no coneixem. El nostre món ho
està demanant a crits, sovint des de la desesperació del sense-sentit
de la vida. Permeteu-me explicar de nou aquella anècdota que sempre em ve a la
memòria quan parlo de la necessitat de parlar del Crist a tothom, sense
complexos i sense por de res.
Als Estats Units
vaig conèixer un jove evangèlic, d’uns 17 o 18 anys d’edat, que em va explicar que abans de formar part d’aquella
església a la que pertanyia, havia arribat a un punt de desesperació a la seva
vida. Una nit va mirar als estels i va cridar amb totes les seves forces:
“Vale Tiu, diuen
que existeixes; jo no m’ho acabo de creure, però et dono tres dies per donar
senyals de vida, i si no, jo em suïcido, que aquesta vida és una M...” Van passar un
dia, i un altre; i al tercer dia, al vespre –em va explicar- es trobava assegut
en una estació d’autobusos, del tot deprimit, pensant com s’ho faria per treure’s
la vida, i amb això una noia evangèlica es va seure al seu costat i li va dir: “Perdona,
voldria parlar-te de Déu!”
A aquell noi se li
va obrir el cel. Aquella noia evangèlica va ser valenta perquè aquell jove deuria
imposar un cert respecte en aquell moment
(pel que em va explicar); no deuria fer pas cara de bons amics. Però
ella va ser valenta i va compartir la seva fe amb ell, i ell ho estava demanant
a crits. Els catòlics hem d’aprendre dels nostres germans evangèlics a ser més
valents a l’hora de compartir la nostra fe.
En una sobretaula
al seminari de Barcelona, un company seminarista, després de sentir aquesta
historieta, em va dir que ell no parlaria mai de Déu a algú que no conegués. Un
altre company em va dir que aquella conversa estava fora de lloc (que no estava
bé parlar d’aquelles coses a la sobre taula en un seminari). Vaig pensar que
menys mal que els apòstols, i els cristians que ens havien precedit, no havien
pensat el mateix, perquè aleshores la fe no ens hagués pas arribar a nosaltres.
Prediquem en el desert d’una societat (i d’una església?) secularitzada
Prediquem en un
desert. El desert de Déu. El desert d’una societat secularitzada. El desert d’una
església també secularitzada fins a un cert punt, on parlar massa de Déu també
pot estar “fora de lloc”. Ens pot semblar que ningú, ni els de casa, estan
interessats en el nostre missatge.
Però en realitat
el nostre missatge cristià, sobre el Déu amor, revelat en Jesús, és l’únic
missatge que pot infondre ESPERANÇA al cor dels homes i dones d’avui i de tots
els temps.
Prediquem valors autènticament humans
Vivim temps
dolents, que són precisament una ocasió per fer resplendir els VALORS AUTÈNTICS
del Cristianisme. Valors dels quals ens ha parlat Sant Pau, a la segona
lectura. Aquests Valors autèntics poden ser:
1.
La defensa de la vida, des de la
seva concepció fins a la seva mort natural. La veu dels Cristians és
la veu més clara i contundent contra el crim de l’avortament, que clama al cel.
Un milió d’avortaments a Espanya, des de 1985, any de la seva despenalització, al nostre país. Un milió de morts innocents
en democràcia. Més de mil quatre-cents milions d’avortaments quirúrgics al món
des de 1973, any de la seva despenalització als
EE.UU. d’Amèrica (any en que es va començar a comptabilitzar arreu del món). És
realment EL CRIM de la humanitat, i som els cristians que ens hi oposem, o ens
hi hauríem d’oposar, amb més força.
2.
La veu dels cristians també és clara i contundent
contra l’eutanàsia. Tots estem a favor d’una mort digna, sense
sofriments innecessaris. Però mai de la vida acceptarem que es despenalitzi el suïcidi assistit que és el que es vol fer
amb les lleis sobre l’eutanàsia.
3.
Els cristians també aixequem la veu
contra la manipulació intolerable de la vida humana que suposa la reproducció
artificial o in-vitro. Aquesta tècnica
porta necessàriament a crear bancs d’embrions “sobrants” congelats. És a dir,
bancs d’éssers humans en fase embrionària congelats. Éssers humans en fase
embrionària, parlem clar!! Tots hem estat embrions. Tots hem sigut unes quantes
cèl·lules en els primers dies de la nostra existència. No es tracta simplement
de “pre-embrions” com diu, molt astutament el text de
la llei. La llei, aprovada pel parlament, inventa aquest terme del tot ambigu i
desorientador de “pre-embrió” per justificar la
impunitat de la seva manipulació. Éssers humans en fase embrionària, doncs, que
seran o bé destruïts després del termini legal per la seva congelació, o bé
destinats a la investigació, o bé destinats a la “clonació
terapèutica”.
“Clonació
terapèutica” vol dir que d’un ésser humà en fase embrionària se’n pot fer una
"fotocòpia",
i tenir-la congelada per si al llarg de la vida l’ésser humà nascut desenvolupa
una malaltia que pugui ser curada obtenint “cèl·lules mare embrionàries” del “germanet” congelat en fase embrionària. Aquí el problema
moral és doble: no sols mantens congelat un ésser humà, negant-li el dret a la
vida, sinó que acceptes que se’l pugui matar; perquè extreure cèl·lules mare d’un
embrió suposa necessàriament la seva mort.
Els Cristians diem
ben fort, perquè ens senti tothom, que la vida humana és sagrada i que no s’hi
pot jugar d’aquesta manera i de cap altra manera.
No podem deixar de sembrar la Bona Llavor de la Paraula de Déu i els
seus VALORS AUTÈNTICS
Pregunto: quan els
cristians diem tot això, i ens quedem sols, o els nostres bisbes es queden
sols, dient-ho, estem predicant en el desert inútilment? Potser sí que estem
predicant en el desert, dins i fora de l’Església, però no podem deixar de
sembrar la Bona Llavor de la Paraula de Déu i els seus VALORS AUTÈNTICS.
No podem deixar de
predicar i, alhora de pregar amb Sant Pau:
“I el que jo
demano en la pregària és que el vostre amor s’enriqueixi més i més, fins a
vessar, ple de coneixement i de finor d’esperit, perquè sapigueu apreciar els
valors autèntics i arribeu purs i sense entrebancs al dia de Crist, carregats d’aquells
fruits de justícia que donem per Jesucrist, a glòria i lloança de Déu.”
No podem deixar de predicar Jesús que és el fonament dels valors autènticament
humans
No podem deixar de
predicar Jesús que és el fonament dels valors autènticament humans. Algú ha dit
que “tant humà, tant humà, sols ho podia ser Déu mateix”. No deixem, doncs de
sembrar la Bona Llavor de la Paraula de Déu, que és Jesucrist mateix, perquè
estem segurs que, amb l’ajuda de Déu, a la curta o la llarga, donaran fruit. El
fruit d’una societat més cristiana, i per tant més humana.
Aleshores podrem
dir amb el salmista:
“Els qui
sembraven amb llàgrimes als ulls, criden de goig a la sega. Sortien a sembrar
tot plorant, emportant-se la llavor; i tornaran cantant d’alegria, duent a coll
les seves garbes.”