Diumenge
XXVII – C
Sant Jaume Sesoliveres
(Piera), El Terme (Torrelles de Foix),
Sant Pere de Subirats (Santuari de la Mare de Déu
de la Fontsanta)
Aquestes paraules
de Jesús, que acabem d’escoltar, ens poden deixar una mica perplexos. Com si el
Cristianisme acceptés, sense més, l’esclavatge. I sabem que això no és així.
Senyor,
“doneu-nos més fe”, li demanen els apòstols a Jesús, a l’Evangeli d’avui. Creure
en Déu, fiar-se de Déu, també vol dir saber llegir aquests textos, sense
escandalitzar-nos. Cal llegir-ho en el context de tot el Nou Testament, on el
missatge clar és de germanor Universal. No fa gaire, per exemple, llegíem el
text de la carta de Sant Pau al seu amic Filèmon, on li demanava que acollís el
seu esclau, Onèsim (que s’havia escapat i Pau l’havia convertit a la presó); li
demanava que l’acollís no com un esclau sinó com un germà.
L’oració més
revolucionària de tots els temps és el Pare Nostre, perquè, en un món
d’esclaus, com era l’Imperi Romà, Jesús proclama la germanor universal de tots
els homes. Tots som fills de Déu, pare de tots, i per tant, tots som germans i
germanes els uns dels altres.
Però sí que és un
fet que no podem passar per alt, que Jesús no arremet directament ni contra la
institució inhumana de l’esclavatge, ni contra l’infanticidi, tant acceptat
entre els romans i els grecs d’aquella època. Ell proclama l’Evangeli del Regne
de Déu, d’un Déu amor que perdona i estima, i aquest Evangeli acabarà per
transformar la societat, fent-la més humana.
Fiar-se de Déu,
creure en Déu, és entendre que el seu camí no és un camí de servitud ni
d’esclavitud, sinó que és un camí de llibertat i de felicitat.
En aquell temps,
els apòstols digueren a Jesús: “Doneu-nos més fe”. Senyor, dóna'ns fe i
confiança que la teva voluntat no és altra cosa que la nostra autèntica
felicitat.
Aquí permeteu-me
recordar-vos una vegada més aquella reflexió d’un rabí d’Israel, a Internet,
sobre els mal anomenats “10 manaments”. “Quina llàstima”, diu ell, “que a les
llengües occidentals s’hagi introduït el terme ‘manament’ per referir-se a la
donació de
"Aquestes paraules
(‘Dabar’, en hebreu)", continua dient el rabí, "són allò que el poble, alliberat de l’esclavatge a
Egipte, es compromet a fer, de tot cor y amb tota l’ànima, com a resposta al
Déu que l’ha alliberat, que li ha fet un favor tan gran”.
Germans,
fixeu-vos que important que és aquesta afirmació d’aquest rabí d’Israel. Els
camins de Déu, els seus mal anomenats “10 manaments”, són camins de llibertat,
camins de plenitud. Déu no vol altre cosa que la nostra llibertat i la nostra
plena felicitat.
Permeteu-me una
reflexió sobre la qüestió d’honrar el pare i la mare. Avui dia, a la nostra
societat, ja ho sabeu prou, està molt estesa la mala costum d’aparcar els avis
a les residències d’ancians. Això no agrada Déu i no fa cap bé a la nostra
societat. És una de les pitjors xacres de la nostra societat. L’altre dia
parlava amb dos avis a una residència de tercera edat a Sant Sadurní. Ell em
deia: “Mossèn, estem molt dolguts amb els nostres fills. Nosaltres els hem cuidat i els hem criat, i ara ells ens han abandonat en aquesta residència.
Cert que no ens falta res.... Però – afegeix ella – ens falta tot”.
Germans i
germanes, atenció, que aquest tema és molt important i cal parar-hi una atenció
especial. També s’ha dit que els fills, a casa, veuen com el seu pare tracte el
seu pare, i en prenen nota. De manera que “tal faràs, tal trobaràs”.
I què dir de
l’avortament i de la manipulació de la vida humana en la seva fase embrionària?
Amb això estem retornant a la inhumanitat del paganisme del temps de Jesús on
tampoc no es valorava la dignitat de la persona humana des del primer moment de
la seva existència.
Aquí tindríem la
temptació d’arremetre contra els partits polítics o les persones que considerem
responsables d’aquests greus errors a la nostra societat. Com la manera potser
més eficaç de resoldre aquestes qüestions. Però Jesús no ho va fer. I això ens
marca el camí a seguir. El que hem de fer és anunciar, sense parar, l’Evangeli
del Déu Amor que estima les persones i que ha vingut a salvar el món i no a condemnar-lo.
És aquest evangeli,
Permeteu-me aquí
un breu testimoni personal sobre aquesta qüestió. A la meva pàgina web provida,
a favor de la vida, en contra de l’avortament i altres injustícies de la nostra
societat, hi havia posat, en portada un vídeo del grup anglès Pink Floid que,
modificat, venia a ser un atac directe al president del govern, ZP, i la seva
EpC (Educació per a