|
Del mestre de Lluçà. |
El cristià ha d'estar penjat d'aquesta creu tota la vida, que discorre enmig de
temptacions. No és aquest el temps d'arrencar els claus, mentre en el salm es diu: Traspasseu amb el vostre temor la meva carn; jo temo els vostres
judicis. La carn són les concupiscències carnals: els claus, els preceptes de
la justícia: amb aquests claus es traspassa el temor de Déu, ja que ens crucifica com a
víctima que li és acceptable. Per això l'Apòstol diu, de nou: Us
exhorto, doncs, germans, per la misericòrdia de Déu, a oferir els vostres cossos, com
una víctima vivent, santa, agradable a Déu. És, doncs, aquella creu de la
qual el servent de Déu no s'avergonyeix, sinó que més aviat es gloria, tot dient: Quant a mi, Déu me'n guard, de gloriar-me de res, si no és de la creu de
nostre Senyor Jesucrist, per la qual el món és crucificat per a mi, i jo per al món.
Aquesta creu no és tan sols una creu de quaranta dies, sinó de tota la vida. Per això Moisès, Elies i el Senyor mateix van dejunar quaranta dies, per insinuar-nos en Moisès, en Elies i en el Senyor mateix, és a dir, en la Llei, en els Profetes i en el mateix Evangeli, que nosaltres hem de fer igual, a fi de no acomodar-nos ni afeccionar-nos a aquest món, sinó de crucificar l'home vell. Viu sempre així, oh cristià: si no vols que els teus peus s'enfanguin, no baixis de la creu. I si hem de fer això durant tota la vida, ¿no haurem de fer més encara durant aquests dies de quaresma, dies en què no tan sols és viscuda la vida present, sinó que, a més hi és simbolitzada? (Leccionari bíblic biennal. Temps forts any II. Diumenge III, Quaresma) |