Gmà. FÈLIX JOSEP, FSC (La Salle: Instituto de los Hermanos de las Escuelas Cristianas, fundado por San Juan Bautista de La Salle) (word)

(Josep Trilla Lastra)

[Lleida, 14 setembre 1908 – Barcelona 13 (19) març 1937]

Comunitat del col·legi de santa Anna, de Monistrol de Montserrat.

Nasqué a Lleida el 14 de setembre de 1908. Tenia una germana, Carme. Rebé el baptisme el dia 21. Féu la primera comunió el 21 de maig de 1917. Traslladada la família a Barcelona per raons de treball de pare, fou alumne dels Germans al col·legi de sant Joan Baptista, de Gràcia. La mare morí prematurament. Es féu càrrec de la família una tia. Ingressà al noviciat menor de Cambrils el juliol de 1924. Vestí l’hàbit el 2 de febrer de 1925. Acabat l’Escolasticat, treballà pastoralment a Berga. Després passà a Tarragona i, successivament, a Tortosa i Berga. El 1934 fou destinat a Monistrol de Montserrat. En aquella comunitat el sorprengué la persecució religiosa.

El dijous 15 de juliol, l’escola de santa Anna celebrava el fi de curs amb una missa de comunió general a l’església parroquial, celebrada pel rector, Mn. Cañís. Aquesta celebració senzilla fou interpretada pel sector revolucionari del poble com un acte de provocació intolerable.

El diumenge 19, els Germans encara pogueren acompanyar els alumnes a la missa parroquial. Però l’exposició de treballs escolars –que es feia cada any- ja no es pogué visitar degut a les notícies alarmants que anaven arribant de Barcelona. La gent del poble estava molt esverada i excitada.

Web de l'Ajuntament de Monistrol de MontserratEl dilluns 20, a primeres hores de la matinada, un escamot de milicians va incendiar l’ermita de santa Anna, a tocar de l’escola. Els religiosos i el criat de la casa hagueren de fugir perquè hi havia perill que el foc s’hi propagués. El Gmà. Fèlix s’encaminà muntanya amunt cap al monestir de Montserrat. En sortir del col·legi, el Gmà. Fèlix digué al comandant del puesto de la guàrdia civil: “El Senyor ho permet així. Ell sabrà perquè...”. Al monestir, entre els nombrosos pelegrins, hi trobà la seva família. Com que les comunicacions havien quedat tallades a rel de la revolució, l’Ajuntament de Barcelona s’incautà d’uns autobusos amb els què anava baixant els pelegrins. Aprofitant l’avinentesa, el Gmà. Fèlix baixà de la santa Muntanya amb la seva família i se n’anà amb ells a Barcelona, on vivien.

El 29 de juliol, el Gmà. Lactanci Esteve pogué visitar el Gmà. Fèlix, i quedà tranquil en veure’l acollit per la família. A la llar paterna vivia amb una gran sobrietat, passant el dia dedicat a la pregària i l’estudi. Sortia de casa el menys possible. I encara quan sortia era per motius pastorals: distribuïa l’Eucaristia, conduïa penitents a rebre el sagrament de la reconciliació, acompanyava sacerdots a sagramentar malalts.

El 2 de novembre, acompanyat pel Gmà. Marià Esteve, ajudà les tres misses de la diada de difunts, celebrades clandestinament per Mn. Joan Llorenç.

La Checa de la Calle de Sant Elies. Haz click para saber más.En una de les seves escadusseres sortides es trobà amb l’Adolf Calonge, estanquer de Monistrol, benefactor dels Germans. Després d’unes breus paraules s’acomiadaren i quedaren que es retrobarien l’11 de març (de 1937) per planejar el treball pastoral que havien de dur a terme. Aquella trobada –fugaç- no passà desapercebuda pels espietes. Com que en Calonge era tingut per un dels qui “feien olor de cera”, estava vigilat. El dia i l’hora fixats es trobaren en el lloc convingut, la Gran Via. Havien de trobar-se també amb un sacerdot. Així que el Gmà. Fèlix i en Calonge se saludaren, foren immediatament detinguts per un grup de milicians que havien seguit en Calonge. Detinguts, es creuaren amb el sacerdot. Aquest endevinà el que havia passat i se’n tornà. Foren conduïts al bar Moscatell, de la Rambla. Allí els milicians celebraren la “pesca” menjant i bevent davant els dos detinguts. Després d’haver ben menjat i millor begut, els milicians trucaren per telèfon a la txeca de sant Elies* comunicant-los la captura feta i demanant un escamot de conducció. Es presentà un grup de milicians per fer-se càrrec dels dos detinguts. Aquí se’n perdia tot rastre, de tots dos.

Molt posteriorment –gràcies al testimoni d’altres empresonats que convisqueren amb ell a la txeca del convent de sant Elies- s’ha pogut reconstruir l’itinerari martirial del Gmà. Fèlix. El 18 de març –una setmana després de la detenció- comparegué davant el “tribunal” de la txeca. L’interrogatori fou extremadament dur, i el Germà fou torturat en els llocs més delicats del cos. Pel testimoni del rector d’una parròquia de Tarragona, company de captiveri del Gmà. Fèlix, s’han pogut conèixer tots els detalls que precediren el seu martiri. Davant les propostes iniqües del “tribunal”, ell contestà: “Abans morir que apostatar de la meva fe o delatar els meus companys”. L’amenaçaren d’esbudellar-lo amb un punyal de grans dimensions que duia un milicià. I continua el testimoni del rector tarragoní: “Quan tornà al nostre grup estava tan desfigurat que no el vàrem reconèixer: esblanqueït, amb els cabell eriçats, els ulls desencaixats. Ell mateix ens explica què li havien fet: el varen fer seure, despullat, en un banc i l’amenaçaren d’obrir-lo en canal si no renegava de la seva religió. Després el bufetejaren, li escopien “y cometieron con él tales infamias que la decencia obliga a silenciar”. I ell encara afegia: “Pobrets, no saben el que fan”.

També fou company de captiveri l’alcalde de Solivella. A ell li devem aquestes precisions: Intentaron hacerlo renunciar a su caràcter de religioso con la promesa de soltarlo si accedía... Lo sometieron a la coacción de prostitutas... Primero clon halagos y carantoñas, luego con befas, burlas y escarnios hasta el colmo de retorcerle los testículos... Pero nada pudo vencer su voluntad integérrima”.

Assassinat brutalment, fou esquarterat i donat a menjar als porcs que tenien els milicians prop de l’antic col·legi de sant Anton, dels escolapis, a Barcelona. Ho confirma en Jeroni Ponte: quan aquest va preguntar als milicians si s’havia complert la sentència de mort contra el Gmà. Fèlix, aquells li mostraren per tota resposta la roba de l’executat.

Una altra versió del martiri assenyala que el varen donar a menjar als porcs encara viu o que el varen cremar. Tenia 28 anys.

Font: Biografies dels nous beats de l’Institut FSC

_______________________________

Nota:

*La txeca de Sant Elies. Potser el lloc dels horrors més atroços comesos durant la Guerra Civil. La superiora general de les Vedrunes hi fou serrada viva i els trossos llençats als porcs. Uns gantxos a les parets són testimonis de les tortures més cruels.

Enllaços relacionats:

* Síntesi biogràfica del Bisbat de Lleida, on va néixer.

* Els 8 màrtirs del Bisbat de Lleida, beatificats el passat 28 d'octubre de 2007 (pdf).

* La Salle, a Catalunya.

* La Salle, España

* Què és La Salle?

San Juan Bautista de La Salle, Fundador

 

San Juan Bautista de La Salle, fundador del Instituto de los Hermanos de las Escuelas Cristianas, Patrono de los Educadores Cristianos.

En Català (web de la Salle Catalunya)

 

 

 

 

 

 

 

* Germans de La Salle, màrtirs.

Inclosos dins de la beatificació de 498 màrtirs del segle XX a l'Estat Espanyol, es troben 44 Germans de La Salle que van exercir la seva tasca educativa a Catalunya, a principis del segle XX, i concretament a la Diòcesi de Barcelona. La seva tràgica mort constitueix un testimoni clar i evident de la seva fidelitat a la fe en Jesús i a la seva dedicació a l’educació humana i cristiana de la infància i la joventut catalanes.
En celebrar aquesta efemèride, l’Església vol conservar la seva memòria i presentar el seu exemple de fidelitat i fortalesa, tant a les generacions actuals com a les que vindran. Ells són, per a nosaltres, un testimoni ferm de la seva fe i la seva vocació d’educadors i una ocasió d’intercessió davant del Senyor per a tots els qui avui també s’hi dediquen.
La nostra actitud davant d’aquest esdeveniment no presenta cap aspecte venjatiu contra els agressors que provocaren el martiri dels nostres Germans, als quals el Senyor ens va ensenyar de perdonar. Més aviat és ocasió d’acció de gràcies a Déu, de pau i de reconciliació total entre els qui recordem aquells fets; uns fets que, sense deixar de ser lamentables, ens han aportat llum i valentia per als qui admirem el seu testimoni.
En els màrtirs es reprodueix la mateixa actitud del Crist. Com el Mestre, els màrtirs han acceptat l’ofrena generosa de la seva vida. Ells han estimat la vida com a do de Déu. No l'han desestimat ni han renegat d’un món que els era advers. Ells, com el Crist Jesús, han estimat aquest món perquè és obra de les seves mans. Però, tot i estimant la pròpia vida i el món, s’han lliurat conscientment a la mort per fidelitat al seu Déu i Senyor.
El reconeixement del martiri en aquests Germans nostres en la fe és una forma de conservar viva la seva memòria en l'Església. Perquè els màrtirs no són morts, sinó que viuen per a Déu. En la recuperació i la conservació de la memòria dels nostres màrtirs, el que té interès per a l'Església és el lliurament de la seva vida per fidelitat a Jesucrist, sense interferències de cap altre tipus i, menys encara, polítiques.
Quan l'Església conserva la memòria dels seus fills màrtirs no fa mai un judici paral·lel contra els executors materials ni contra ningú. L’Església, pel precepte evangèlic de la caritat, no pot anar contra ningú. El que interessa és constatar que el màrtir morí únicament per motiu de la seva fe, que no en va renegar i que va perdonar els que li llevaven la vida injustament.
Tenim davant nostre, doncs, el testimoni de 44 Germans seguidors de l’espiritualitat i l’exemple de Sant Joan Baptista de La Salle, que visqueren il·lusionats i entusiasmats per la seva noble missió d’educar humanament i cristianament els seus alumnes, en contacte fecund amb les seves famílies i altres persones que col·laboraven en la tasca de l'Escola Cristiana.
Avui, en els nostres dies, aquesta missió segueix viva i necessària com mai. Ara són molts altres, Germans i Seglars, els qui segueixen creient en la importància d’aquesta missió i els qui segueixen oferint el millor de les seves vides per a l’educació cristiana. Tots nosaltres, simpatitzants de l'Escola Cristiana, ens emmirallem en el testimoni dels nostres màrtirs i els demanem que ens ajudin a trobar nous camins per a seguir educant i preparant les noves generacions que vénen a l'Escola de La Salle i que confien en el mateix estil educatiu dels nostres màrtirs.

* Biografías de los mártires salesianos, en Barcelona y otras regiones. Incluye una bastante completa introducción histórica de las circunstancias que llevaron a la Guerra Civil (pdf).

* Programa de la Beatificación en Roma.


(home page)